De eerste paar dagen - Reisverslag uit Shimo la Tewa, Kenia van Carin Hellendoorn - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen - Reisverslag uit Shimo la Tewa, Kenia van Carin Hellendoorn - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Carin

10 December 2016 | Kenia, Shimo la Tewa

Ok allemaal, hier even een update: Na een kort nachtje donderdagochtend met Ben boodschappen doen bij de Tuskys. Eerst pinnen natuurlijk. Ik neem meteen het maximale bedrag van KSH 40.000 en er komt een enorm dikke stapel met hele vieze briefjes van KSH 1000 uit t apparaat. Ik voel me rijk
Bij de supermarkt is ook de telefoonwinkel waar ik mijn Keniase sim opwaardeer. Eenmaal in de supermarkt heb ik nog geen idee wat alles kost, een pot Nutella voor KSH 530 lijkt verschrikkelijk duur, vergeleken met andere artikelen, maar toch gun ik m mezelf. Lekker bij t ontbijt. Verder veel water natuurlijk want zelfs een kopje thee durf ik niet van kraanwater te maken. S' middags brengen Arnold en Ben me naar t Rescue Centre en ontmoet ik Lina en Florence (manager en social worker) die keihard beginnen te gillen als ze me zien. Blijkt gelukkig van blijdschap te zijn.
Bijna alle kinderen zijn nieuw voor me, behalve Dorkas en Emmerline, die toevallig vandaag voor t laatst is. Er zijn 10 kinderen en een baby van 3 maanden (met een hemd aan in maat 122!!!! Goed dat ik wat rompertjes bij me heb). Daarna nog even het strand gedag zeggen met een White Cup, Keniaans bier. Ik lig om 21:00 uur op bed. Morgen de kerstboom maar optuigen..:)

Ik kan niet van elke dag zo uitgebreid verslag doen, dan stoppen jullie vast met lezen.. toch nog even verder: vrijdag weer naar RC geweest en met Lina en Florence besproken wat we van elkaar verwachten komende weken. Dat gaat hier wel anders dan in NL, je kunt hier namelijk niet zo direct zijn. Maar we zijn het eens: 's morgens zal ik hen helpen bij de 'office' zaken en 's middags doe ik iets met de kinderen. En af en toe neem ik een vrije dag.

Vandaag ben ik begonnen met een lesje Swahili door Arnold. Er zit geen logica in voor me maar ik doe mijn best om elke dag wat nieuwe woordjes te leren. De kinderen moeten hard lachen als ik het 'goedemorgen' totaal verkeerd uitspreek. (Snappik heel goed). Vervolgens zijn we met  alle kinderen kinderen naar een trouwerij geweest! Ja? Ja, zag ik ook niet aankomen eerlijk gezegd... maar was wel heel leuk: aparte rituelen, mooie gezangen (uiteraard ondersteund door keihard orgel/versterking), mensen mooi aangekleed in de bekende kleurrijke Afrikaanse gewaden (soms 2 maten te klein als je t mij vraagt, maar evengoed prachtig). Was op loopafstand van het RC dus dan ga je er gewoon heen.. na de lunch begonnen met een wall of fame.. van iedereen apart een polaroid foto gemaakt die de kinderen vervolgens mochten verwerken tot schilderij en daarna opgehangen in de gang. Mooi ook om te zien hoe het meisje wat gisteren gekomen is hierdoor beetje uit haar schulp is gekropen. Ze is door iemand van de social service gebracht omdat ze als 16-jarige getrouwd bleek en nu ook zwanger. Dat is hier verboden, ze moet nog naar school eigenlijk. Eerst was ze teruggetrokken en leek ze me vooral kwaad, maar vandaag ging het al beter met haar. Na 2 dagen zijn de kinderen al aan me gewend en ik ook aan hen..:) En nu dus even aan t relaxen in m'n achtertuin. Het is tegen zessen en de schemering is in aantocht. Morgen een vrije dag (haha heb in NL al maanden nauwelijks gewerkt en nu werk ik zelfs op zaterdag), wie weet wat ik dan allemaal weer ga beleven! Fijn weekend allemaal!

• 10 December 2016 - 16:43

Niek:

Ik zie het al...BIG SPENDER!! En die foto op dat ligbed in de tuin....niks werken natuurlijk..
    Geintje.. pas goed op jezelf Caar, je gaat een verschil maken. X

• 10 December 2016 - 17:30

Dea:

Geweldig! En voor de momenten waarop het misschien helemaal niet zo geweldig voelt: een hele dikke zoen.

• 10 December 2016 - 19:12

Ans Lagerwaart:

Geweldig, lieverd! Wat zal jij genieten! En je huisje: super!

• 10 December 2016 - 20:04

Fokke:

Dag lieve Caat; Blij dat je veilig en goed bent aangekomen. Fijn dat wij van tevoren foto's hebben gezien. Zo hebben we letterlijk en figuurlijk "meer beeld". Nogmaals, laat het hier los, het is koud en grijs in Nederland. Wij houden jou vast. Dikke zoen.

• 10 December 2016 - 20:06

Willemieke:

Klinkt goed en ziet er ook goed uit! Dikke kus!

• 11 December 2016 - 08:23

Jeannette :

Hoi Carin ,
    Het ziet zoals gewoonlijk waar je, je je ook bevind knusjes uit ,
    Schattig je kerstboompje!
    Heerlijk in de zon ..wat dat betreft ....grauwe grijze lucht veel vocht daar mis je niets aan!
    Lieve schat Zegen voor jou !
    Dikke kus van ons .

• 11 December 2016 - 19:33

Huib Van Kooij :

Heb je gevonden ....genieten xxx

• 21 December 2016 - 17:47

Jelle Struik:

Ey Carin!

Wij volgen je inmiddels ook. Leuk om je verhaal te lezen. En wat een goed idee, die polaroidcamera!